wtorek, 26 marca 2013

Rusza dofinansowanie do domów pasywnch

ędą dopłaty do budowy domu energooszczędnego lub pasywnego. Możesz otrzymać nawet 50 tys. zł

Zamierzasz budować dom pasywny? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość – możesz dostać 50 tys. zł dopłaty od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 30 tys. zł otrzymają osoby, które budują dom energooszczędny, a 11 tys. - osoby kupujące mieszkanie w budynku energooszczędnym. Co trzeba zrobić, żeby otrzymać dotację?

Od 2013 r. na budowę domu pasywnego będzie można dostać 50 tys. zł dopłaty od NFOŚIGW
Siedem banków będzie udzielać kredytów z dopłatą na budowę domów

Jakie można dostać dofinansowanie?

NFOŚIGW przewiduje różne poziomy dofinansowania w zależności od standardu budowanego domu. Najwięcej pieniędzy możesz otrzymać na budowę domu pasywnego, bo 50 tys. zł brutto. Na dom energooszczędny przewidziana jest dopłata w wysokości 30 tys. zł. O dopłatę mogą się też ubiegać osoby kupujące mieszkanie w budynku pasywnym lub energooszczędnym. Kwoty wynoszą odpowiednio 11 i 16 tys. zł brutto.
Warto przy tym zaznaczyć, że dotacja jest jednorazowa i bezzwrotna.

Od kiedy można się ubiegać o dofinansowanie?

Program rusza w 2013 r. i przez 6 lat (do 2018 roku) będzie wspierał indywidualnych inwestorów łączną kwotą 300 mln zł.

Kto może dostać dotację?

Dotacja kierowana jest do osób fizycznych budujących dom jednorodzinny lub kupujących dom/mieszkanie od dewelopera, w tym również od spółdzielni mieszkaniowej. O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby:
  • dysponujące pozwoleniem na budowę oraz posiadające prawo do dysponowania nieruchomością, na której będą budowały budynek mieszkalny,
  • dysponujące uprawnieniem do przeniesienia przez dewelopera na swoją rzecz: prawa własności nieruchomości wraz z domem jednorodzinnym, który deweloper na niej wybuduje albo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i własności domu jednorodzinnego, który będzie na niej posadowiony i stanowić będzie odrębną nieruchomość albo własności lokalu mieszkalnego.
Na takie wsparcie mogą również liczyć inwestorzy budujący domy tzw. systemem gospodarczym.

Kiedy otrzymuje się dotację?

Dofinansowanie będzie wypłacone po zakończeniu budowy oraz potwierdzeniu osiągnięcia zakładanych w projekcie oszczędności energii. Pieniądze przeznaczone będą na częściową spłatę kapitału kredytu hipotecznego. Przekazanie ich odbywać się będzie bezgotówkowo, w formie dotacji wypłacanej bezpośrednio na konto kredytowe beneficjenta.
Ważne jest też to, że zakończenie realizacji przedsięwzięcia musi nastąpić w terminie do 3 lat od dnia podpisania umowy kredytu.

W jakim banku trzeba wziąć kredyt?

W najbliższych miesiącach zostanie ogłoszony nabór banków zainteresowanych współpracą oraz szczegółowe wymagania techniczne dla dofinansowywanych budynków. Kredyt z dopłatą powinien się pojawić w okienkach bankowych w I kwartale 2013 r.

czwartek, 21 marca 2013

dom przysłupowy za złotówkę

Architekci stworzyli około 80 projektów domów śląskich, kto chce zachować piękną Sląska tradycje dostanie projekt za złotówkę

wtorek, 12 marca 2013

o edukacji architektonicznej..............

Rozmowa z architektami Marcinem Jojko i Bartłomiejem Nawrockim: o edukacji architektonicznej

O polskim systemie edukacji architektonicznej z Marcinem Jojko i Bartłomiejem Nawrockim, prowadzącymi w katowicach biuro jojko+nawrocki architekci, autorami m.in. domów sąsiedzkich w Rybniku rozmawia Marta Lichaj, ambasadorka "Architektury-murator" na Politechnice Śląskiej
Rozmowa z Marcinem Jojko i Bartłomiejem Nawrockim
Marcin Jojko i Bartłomiej Nawrocki, fot. Michał Jędrzejowski
Jak Panowie oceniają system edukacji w Polsce? Co warto w nim zmienić?
Bartłomiej Nawrocki: Nie jesteśmy profesjonalistami w tej dziedzinie. Przyjmując jednak założenie, że za to, co widzimy dookoła, odpowiadają również architekci, to diagnoza nie jest pozytywna. Po części winny jest system szkolnictwa wyższego, ale problemy z nim związane dotykają wielu kierunków, nie tylko architektury i urbanistyki. Nauka stała się towarem, a urynkowienie edukacji powoduje, że przestało się kształcić, a jedynie sprzedaje się wiedzę (w bardzo ograniczonym zakresie), którą student kupuje, chcąc uzyskać zaliczenie i dyplom. W takim systemie 5% najlepszych i najambitniejszych przy wytrwałej pracy oraz odrobinie szczęścia i tak sobie poradzi, ale czy pozostałe 95% nie będzie potem nadrabiało walcząc o zlecenia zaniżaniem cen i niszczeniem zawodu? Naszym zdaniem trzeba ciągle informować młodych ludzi, że studia nie dają już żadnej gwarancji zatrudnienia, a liczba kandydatów przyjmowanych na studia nie odzwierciedla realnego zapotrzebowania na architektów na rodzimym rynku. Od czasu naszych studiów (a będzie to już prawie 10 lat) sposób nauczania również niewiele się zmienił. Dopiero po studiach dostrzegliśmy, jak ważna w praktyce jest choćby historia i teoria architektury. A z obserwacji wynika, że nadal sprzedaje się suche reguły i bezużyteczne fakty, często nie wymagając podstawowych rzeczy – analizy i myślenia. To powoduje, że studenci otrzymują teleturniejową wiedzę, której nie potrafią wykorzystać w późniejszej pracy zawodowej. Może związane jest to też z faktem, że kadrę pedagogiczną stanowią często ludzie niezwiązani z praktyką zawodową, projektowania uczą architekci, którzy sami zawodowo nie projektują? Nasz system edukacji (w przeciwieństwie do zachodniego) nie umożliwia jednak zatrudniania praktyków, jeżeli nie chcą poświęcić się jednocześnie pracy naukowej. I tutaj kółko się zamyka.
Czy zatem jakość studiowania spada?
Marcin Jojko: Wydaje się, że od naszych czasów na studiach niewiele się zmieniło na lepsze. A może nawet to, że mieliśmy znacznie bardziej ograniczony dostęp do publikacji, wymagało od nas większego wysiłku w poszukiwaniu, wertowaniu czasopism w czytelni, zdobywaniu zagranicznych książek, magazynów i w konsekwencji służyło wyrabianiu krytycznych opinii i swojego zdania? Dziś natłok informacji, jakimi bombardowany jest młody człowiek prowadzi często do tego, że architektura traktowana jest w sposób powierzchowny. To przenosi się na studia, gdzie ważniejszy w projekcie semestralnym wydaje się render czy prezentacja graficzna, a nie sam projekt i zawarta w nim idea. Brak zdecydowanego sprzeciwu ze strony prowadzących ma potem konsekwencje widoczne w pracy absolwentów, młodych biur i powstającej architekturze. Jaki procent studentów (i nauczycieli) pracuje jeszcze na modelach, analizuje tak podstawowe rzeczy dla architektury jak światło, przestrzeń, proporcje? Tego naprawdę nie da się zrobić tylko w SketchUpie (...)
Pełna wersja wywiadu ukazała się w numerze 3/2013 miesięcznika "Architektura-murator', w dziale Kolumny Studenckie. W Kolumnach Studenckich ponadto projekty studenckie - międzynarodowe konkursy i projektowanie na obszarach o silnej tożsamości regionalnej

poniedziałek, 11 marca 2013

super domy na Orawie a w Polsce domekwmiesiac

Dom rodzinny powstał w malowniczej górskiej scenerii regionu Orawa na Słowacji. Elegancką bryłę zaprojektowali architekci Peter Lacko, Filip Tittelbach i Anna Eiseltová z pracowni A.LT architekti.  Ich intencją było stworzenie domu, który swoją formą i materiałami będzie nawiązywał do tradycyjnej lokalnej architektury.
By nadać architekturze lokalnego charakteru, do budowy zastosowano tradycyjne materiały: drewno, naturalny kamień oraz ceramiczną dachówkę. Elewację stanowią deski z drewna świerkowego, które zostały pomalowane na szary kolor.
W odróżnieniu od bryły, wnętrza są wyjątkowo nowoczesne. Projektanci położyli nacisk na funkcjonalność. Elementami dominującymi są tu dębowe deski oraz polerowany betonu jako wykończenie podłóg.


dom z betonu poszukaj wiecej

Marek Kaszyński  reszta w bilbliotece cyfrowej PK
*
DOM Z BETONU
HOUSE OF CONCRETE
Próba odpowiedzi na pytanie o idee dzieła architektonicznego w przestrzeni współczesnego miasta na bazie
zaprojektowanego przez Tadao Ando Azuma House. Przybliżenie domu zaprojektowanego w betonie
i skomponowanego na bazie brył elementarnych.
Słowa kluczowe:
beton, dom miejski
Attempt to answer the question about idea of architectonic work in area of modern city based on designed
by Tadao Ando Azuma House. Approximation of house designed in concrete and builded on base of
elemental solids.
Keywords: concrete, house in the city
Jednym z tematów do dyskusji zadanym uczest-
nikom konferencji była idea dzieła architektoniczne-
go w przestrzeni współczesnego miasta. Chęć wzię-
cia udziału w dyskusji skierowała uwagą na twórczość
Tadao Ando. Poszukiwanie odpowiedzi wśród zbio-
ru jego prac przywodzi na myśl
Row House
Sumi-
yoshi (
Azuma House
), dom mieszkalny zrealizowany
w roku 1976. Jest on przykładem rzeczy architekto-
nicznej wyrzeźbionej w betonie.
Dom zbudowany został na niespełna 60-metro-
wej działce w Osace. Wpisany w istniejącą strukturę
miasta szanuje gabaryty pierzei ulicy. Zachowane
zostały zasady, według których kształtowana jest
przestrzeń – pod względem szerokości i wysokości
budynek nawiązuje do otoczenia. Są to jednak jedy-
ne elementy wiążące
Azuma House
z otaczającą za-
budową.
Charakterystyczny dla Tadao Ando minimalizm
znalazł odzwierciedlenie w sposobie budowania ar-
chitektury. Ideą stworzenia domu stała się forma
oparta na kompozycjach z brył elementarnych. Gra
brył odbywa się w obrębie trzech prostopadłościa-
nów tworzących budynek. Wpasowany w ulice dom
zwraca uwagę zupełnie innym sposobem myślenia
o elewacji. Nie posiada ona otworów okiennych,
gzymsów ani okapów tylko wejściową bramę – figu-
rę na tle betonowej ściany. Brama stanowi jedyny
element kompozycji elewacji i jest jedynym przej-
ściem pomiędzy przestrzenią publiczną i prywatną.
Modernistyczny charakter budynku jest jeszcze bar-
dziej podkreślony poprzez zastosowany szary, suro-
wy beton. Beton jest w tym przypadku nie tylko bu-
dulcem, staje się również rzeźbiarskim materiałem,
a faktura pełni rolę elementu kompozycyjnego.
* Kaszyński Marek, mgr inż. arch.
362
U góry z lewej: pierzeja ulicy, u dołu z lewej: przekrój podłużny, u góry z prawej: widok z atrium na salon, u dołu z prawej:
widok z atrium na kuchnię / Upper left: street frontage, lower left: horizontal section, uppper right: view from atrium to the
sitting room, lower right: view from atrium to the kitchen

wtorek, 5 marca 2013

beton w marsylii, stolica kultury 2013

The Villa Méditerranée, w której mieści się CeReM zaprojektował architekt Stefano Boeri. Wystawy będzie można oglądać między innymi w podwodnej galerii (zdj. trakcie budowy)
The Villa Méditerranée, w której mieści się CeReM zaprojektował architekt Stefano Boeri. Wystawy będzie można oglądać między innymi w podwodnej galerii (zdj. trakcie budowy) (REUTERS/JEAN-PAUL PELISSIER)